Ik herstel!

De neurovisuele revalidatie training bij Eye4Health, die ik volg sinds juni 2021 en waarover ik binnenkort echt meer schrijf, werpt zijn vruchten af! Afgelopen zomer kon ik al wekelijks enkele uren per week mozaieken. En nu, eind oktober, kan ik al weer een paar extra uurtjes tekenen of schrijven. Ik heb voor het eerst in vele jaren met een vriendin een (heel klein en rustig) terrasje gedaan. En onderweg naar de therapie klets ik soms honderduit met mijn chauffeuse (en soms ook beter van niet). 

Ik fiets daarnaast, zonder gesloopt te worden, twee keer per week naar Alblasserdam voor mijn biologisch groentepakket en de Turkse slager. De Hema en kringloop zijn minder overweldigend dan voorheen. Een half uurtje onkruid wieden (vraagt veel focus van je brein) is in plaats van uitputtend nu bijna neutraal. Wandelen gaat energieker, net als de huishoudelijke karweitjes. Ik wordt steeds fitter wakker, stressbestendiger en ik kan beter tegen geluid. 

En, heel belangrijk, ik herstel sneller van een inspanning. De vele uren gedwongen rusten en niksen, zijn verminderd. Hoewel ik nog steeds heel beperkt ben, is mijn leven hierdoor enorm positief veranderd. Het is meer in beweging, en mijn dagen zijn meer gevuld. 

Mijn artistieke vuur laait hoog op. En moet zeer stevig getemd worden. Maar weer kunnen tekenen, mijn Grote Liefde, me daarin weer ontwikkelen, maakt me zo gelukkig.

Informatie en prikkels opnemen en verwerken (lezen, luisteren) gaat nog wel veel moeizamer dan expressie (schrijven, vertellen, tekenen). Ook gaat het opnemen van iets dat me erg raakt, boeit, of urgent is, makkelijker dan neutrale of saaie info. Mijn aandacht verschuiven van het een naar het ander (in een gesprek doe je niet anders), of aandacht verdelen, is ook nog zwaar. 

Maar daar wordt nog hard aan gewerkt! Het heeft alles te maken met een van de belangrijkste executieve functies van je brein, namelijk het kunnen sturen van je aandacht. Op een nieuwe test van mijn neuro optometrist scoorde ik onlangs schokkend laag. Aandacht, concentratie, wat een ingrijpend, alles beinvloedend vak apart is dat! Ook daarover later meer. 

Voor meer uitleg heb ik nu geen energie, maar deze fantastische ontwikkeling wilde ik toch alvast maar even melden. Ik ben zo blij!

(En ook zo verdrietig om mijn geluk niet met mijn Maatje te kunnen delen.)