Zalig in één zin

Hoewel onder aan de streep mijn situatie er niet een is om jaloers op te zijn, staan er wel degelijk dikke plussen op de balans. Ik denk dat deze door heel dit blog heen zichtbaar worden. Als tegenhanger van de zielige zinnen, vat ik af en toe in dit artikel soms mijn zaligheden nog eens even samen in één zalige zin. De nieuwste bovenaan.

  • Hersenletsel is... van de vrijwilligster die je naar je revalidatietherapie rijdt, spontaan een cadeautje krijgen omdat ze zo blij is dat je zo opbloeit.
  • Hersenletsel is...  nauwelijks blootgesteld worden aan de enorme (veel groter dan je door hebt als je een 'normaal' leven leeft) druk en verleidingen van commercie, media, bedrijfsleven, fashion, materialisme, hypes, trends, hysterie en 'dat mot ik ok' hebben, kunnen, ervaren, doen enz. 
  • Hersenletsel is... veel raikos hebben.  Raikos is de Griekse equivalent van chronos, dat de tijd op de klok, ofwel kwantitijd is, waar raikos kwalitijd is, ofwel de tijd, die je hebt, en waaruit de echte mooie dingen kunnen ontstaan.

    (Kanttekening: veel van die tijd kan ik niet vrij invullen, want ik moet heel veel saai rusten en therapeutische activiteiten doen. Ook voel ik me vaak verre van prettig. Máár tijdsdruk heb ik in mijn langzame leven weinig. Hoewel ik, als ik soms eens meerdere noodzakelijke dingen moet regelen, wel écht een probleem heb, omdat ik niet even een tandje bij kan zetten zonder grote consequenties. Maar, hoe dan ook, langzaam leven, waardoor je in verbinding kunt zijn, blijkt de allergrootste bron van levenskwaliteit, en dat lukt een stuk gemakkelijker zonder baan, gezin, familieverplichtingen, verjaardagen, etentjes, vriendenclub, sportclub, studie, schoonheidsidealen, files, reizen, dagjes uit, modegrillen, overbodige luxe, grote plannen en allerlei dure en minder dure wensen.)
  • Hersenletsel is... sowieso niet naar die vervelende verjaardag kunnen.
  • Hersenletsel is... een dwingende stok achter de deur hebben (namelijk zeer voelbare korte termijn effecten van suiker, andere snelle koolhydraten en foute vetten) voor je gezonde en slank makende dieet.